Bratislava
9. marca (TASR) – Daniel Matej patrí k najvýraznejším súčasným
skladateľom vážnej a experimentálnej hudby na Slovensku. Jeho skladby
zazneli v New Yorku, či v priestoroch pražského Národného divadla. Jeho
hudobná dráha je nerozlučne spätá s hudobným telesom VENI ensemble.
Skladateľ a hráč na klavír a klávesové nástroje Daniel Matej sa vo štvrtok 9. marca dožíva okrúhlych 60 rokov.
Daniel Matej sa narodil 9. marca 1963 v Bratislave. V rokoch 1983 – 1989
študoval hudobnú teóriu na bratislavskej Vysokej škole múzických umení
(VŠMU). V období rokov 1987 – 1992 tu zároveň študoval kompozíciu pod
vedením skladateľa Ivana Paríka.
Už počas štúdia v roku 1987 spoluzakladal hudobný súbor VENI ensemble
zameraný na interpretáciu diel moderných hudobných skladateľov. Svoje
hudobné vzdelanie si doplnil aj na hudobnom konzervatóriu v Paríži
(Conservatoire National Supérieur de la Musique), na Kráľovskom
konzervatóriu v Haagu (Koninklijk Conservatorium), a v rokoch 1995 -
1996 tiež ako účastník programu composer-in-residence na základe grantu
DAAD v Berlíne.
Bol zakladateľom a hlavným redaktorom relácie Štúdio novej hudby Rádia
Ragtime. V roku 1994 spoluzakladal Slovenskú sekciu Medzinárodnej
spoločnosti pre súčasnú hudbu (ISCM), v roku 2003 sa stal jej predsedom.
Stál pri základoch súborov Požoň Sentimental (1993), VAPORI del CUORE
(1994), či appendix CONSORT (1996). V rokoch 1997 až 2003 bol umeleckým
riaditeľom a hlavným dramaturgom medzinárodného festivalu Večery novej
hudby.
V roku 1997 sa tiež stal interným pedagógom dejín hudby, teórie hudby a
kompozície na VŠMU, kde pôsobil až do roku 2013, pričom v období rokov
2003 až 2007 bol vedúcim Katedry teórie hudby Hudobnej a tanečnej
fakulty VŠMU, a tiež členom Umeleckej a vedeckej rady fakulty. V roku
2004 obhájil titul docenta, v rokoch 2005 – 2012 absolvoval doktorandské
štúdium.
V rokoch 2011 – 2018 bola jeho pôsobiskom Katedra hudobnej výchovy na
Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského. Dva roky (2019-2020) bol aj
učiteľom hudby na Základnej umeleckej škole v Slovenskom Grobe.
"Ak sa Matej vo svojich začiatkoch identifikoval s tvorivými ideálmi
popredných predstaviteľov hudobnej postmoderny, tak celý jeho ďalší
vývoj predstavuje radikálne odmietnutie akejkoľvek jednoznačnej tradície
a jeho tvorba prostredníctvom metódy ´ozvláštňovania´ smeruje k
syntetickým tvarom, ktoré len ťažko možno stotožňovať s jestvujúcimi
tvorivými orientáciami," hovorí o Matejovi encyklopédia 100 slovenských skladateľov.
Spomedzi rozsiahleho diela Daniela Mateja možno spomenúť napríklad
husľovú skladbu Stormy, skladbu MORSeARIA (miserere) venovanú pamiatke
novinára Juraja Kušnierika, alebo skladbu KYaRIaE, ktorá mala premiéru v
Národnom divadle v Prahe v roku 2018 pri príležitosti vzniku
Československa. Na jeseň roku 2022 bolo na slovenskom festivale
Melos-Étos uvedené dielo Bondy from Quotations Rotations Variations.
Aktivity súboru VENI zmapoval v roku 2019 dvojalbum VENI ensemble VENI
30. Obsahuje nahrávky z rokov 2006 až 2018, pričom ide o skladby
súčasných autorov i samotného Daniela Mateja.
"Ide o nahrávky, ktoré sme považovali za vydarené, takže toto bola príležitosť ich vydať," povedal
o albume Daniel Matej. Ako dodal, v súbore VENI ensemble sa vystriedalo
viacero hudobníkov aj strednej či mladej generácie. "VENI ensemble
je s výnimkou prvých štyroch či piatich rokov skôr príležitostnou
projektovou kapelou než pravidelne cvičiacim súborom. Je to dané hlavne
okolnosťami existencie slovenskej hudby a interpretačného umenia, to
znamená, že sa touto hudbou nedá uživiť," vysvetlil Matej. Preto členovia súboru mali väčšinou "civilné" zamestnania v oblasti hudby, ale aj mimo nej. "Je to vysoký level amatérskeho muzicírovania," doplnil Daniel Matej, ktorý vo štvrtok oslávi šesťdesiatku.
0